вівторок, 16 лютого 2016 р.

Чарівний світ казок О.С.Пушкіна

Мета: закріпити знання учнів про О.С.Пушкіна, розкрити особливості     поетичної мови казок Пушкіна, розвивати спостережливість, пам’ять; виховувати любов і повагу до художнього слова

Хід уроку:
  1. Слово вчителя
Сьогоднішній наш урок - це подорож у країну, якої немає на жодній карті світу, але в якій неодноразово побувала кожна людина. Ця країна має назву – Чарівні казки Пушкіна.
В мир есть волшебная страна,
Вход туда открыт для всех людей,
Всех людей к себе влечет она,
Все они неравнодушны к ней.

Народні Казки О.С.Пушкін прикрасив сяйвом  свого таланту, надав їм незвичайну поетичність і красу.
-         Давайте пригадаємо, що ми пам’ятаємо про Пушкіна.

  1. Актуалізація опорних знань
-         Назвіть повне ім’я Пушкіна
-         В якому році народився Пушкін?  (1799)
-         Назвіть місто, в якому народився Олександр Сергійович  (Москва)
-         Пригадайте ім’я батька і матері поета (Сергій Львович, Надія Осипівна)
-         Хто така Марія Олексіївна Ганнібал?  (бабуся)
-         Хто відкрив маленькому Пушкіну світ російських казок? (няня Арина Родіонівна)
-         Що означає словосполучення «відкрила світ російських казок»?
-         Які казки Пушкіна ви знаєте?

  1. Літературна вікторина
 Поетом він великим був,
Та про малечу не забув,
 Казки у віршах їм писав,
   Ну чудеса в них, чудеса…

(Слайди. Спочатку з’являється текст, а потім малюнок. Учні повинні спочатку прослухати текст, а потім назвати казку Пушкіна)

1) У лукоморья дуб зеленый;
Златая цепь на дубе том:
И днём и ночью кот учёный
Всё ходит по цепи кругом
                (Поема «Руслан і Людмила»)

2) В синем небе звёзды блещут,
В синем море волны хлещут;
Туча по небу идёт,
Бочка по морю плывёт                 («Казка про царя Салтана»)

3) В третий раз закинул он невод,-
Пришёл невод с одной рыбкой,
С непростой рыбкой – золотою.           («Казка про золоту рибку»)

4) Ветер по морю гуляет
И кораблик подгоняет;
Он бежит себе в волнах
На раздутых парусах.                 («Казка про царя Салтана»)

5) Петушок с высокой спицы
Стал стеречь его границы.
Чуть опасность где видна,
Верный сторож, как со сна,
Шевельнется, встрепенется,
К той сторонке обернется…
        («Казка про золотого півника»)

6) Белка песенки поёт
Да орешки  всё грызет,
А орешки не простые,
Всё скорлупки золотые,
Ядра – чистый изумруд;
Слуги белку стерегут…
                 («Казка про царя Салтана»)

7) Князь у синя моря ходит,
С синя моря глаз не сводит;
Глядь – поверх текучих вод
Лебедь белая плывет.
                   («Казка про царя Салтана»)  

8) И к царевне наливное,
Молодое, золотое,
Прямо яблочко летит…
Пес как прыгнет, завизжит…
Но царевна в обе руки
Хвать – поймала…
                   («Казка про мертву царівну»)

9) В чешуе, как жар горя,
Тридцать три богатыря,
Все красавцы удалые,
Великаны молодые,
Все равны, как на подбор,
С ними дядька Черномор.
               («Казка про царя Салтана»)  

10) На него старуха не взглянула,
Лишь с очей прогнать его велела.
Подбежали бояре и дворяне,
Старика взашеи затолкали.
А в дверях-то стража подбежала,
Топорами чуть не изрубила…
              («Казка про золоту рибку»)

11) За морем царевна есть,
Что не можно глаз отвесть:
Днём свет божий затмевает,
Ночью землю освещает,
Месяц под косой блестит,
А во лбу звезда горит.
А сама-то величава,
Выплывает, будто пава.
            («Казка про царя Салтана»)  

12) К красну солнцу наконец
Обратился молодец:
«Не видало ль где на свете
Ты царевны молодой?
Я жених ей».
Красно солнце отвечало,
 - Я царевны не видало.              («Казка про мертву царівну»)


  1. Бесіда за змістом деяких казок

-         Назвіть головних героїв «Казки про царя Салтана» (Цар Салтан, його дружина, князь Гвідон, царівна Лебідь, ткаля, куховарка, баба Бабариха)

-         Якими словами розпочинається «Казка про царя Салтана»?
                                 (Три девицы по докном
                                 Пряли поздно вечерком…)

-         Які фантастичні елементи є у казці?  (Перетворення князя Гвідона, царівни Лебідь у дівчину, чарівна білочка, 33 богатиря, коршун-чародій…)

-         У кого перетворювався князь Гвідон? (У комара, муху, джмеля)

-         Хто  і чому допомагав князю перетворюватися? (Царівна-Лебідь, бо князь врятував її від чародія-коршуна)

-         Які чудеса перенесла царівна Лебідь у князівство князя Гвідона? (Білочку, 33 богатиря…)

-         Якими словами починається «Казка про золоту рибку»
                  (Жил старик со своею старухой
                    у самого синего моря…)

-         Пригадайте, що бажала баба у «Казці про рибака та рибку»? (корито, избу, бути дворянкою, вольною царицею, владичицею морською)

-         Як покарала рибка бабу? (Залишила її без нічого)

-         Чи справедливе було покарання? (баба зажадала занадто багато)
-         Хто сповіщав про всі біди і нещастя царя Дідона? (Золотий півник)

-         Чому мачуха так не злюбила молоду царівну з «Казки про мертву царівну» (Вона була добра і вродлива)

-         З ким зла цариця-мачуха була весела і жартівлива, з ким найчастіше розмовляла? (З чарівним дзеркалом)

-         З якими словами зверталася цариця до чарівного дзеркальця?
                  (Свет мой зеркальце! Скажи,
                  Да всю правду доложи:
                  Я ль на свете всех милее,
                 Всех румяней и белее?)

-         Як цариця покарала молоду дівчину-царівну? (Звеліла відвести до лісу)

-         Як жилося царівні із 6 маленькими чоловічками у лісовій хатині? (Вона жила не з маленькими чоловічками, а з богатирями)

-         Пригадайте, в кого просить допомоги королевич Єлисей, шукаючи свою наречену? (В сонця, місяця і вітру)

-         Хто допоміг королевичу знайти наречену? (Вітер)

-         На яку казку схожа «Казка про мертву царівну» Пушкіна? («Білосніжка та 7 гномів»)

-          Як називається прийом у літературі, сюжет якого переходить з однієї казки в іншу? («Мандрівний сюжет»)

-         Якими словами закінчується «Казка про царя Салтана» та «Казка про мертву царівну» Пушкіна?
                                      (Я там пил, мёд, пиво пил –
                                      И усы лишь обмочил)

-  Назвіть казку, яка закінчується такими словами:
                      «Сказка – ложь, да в ней намёк!
                       Добрым молодцам урок» 
                                                            («Казка про золотого півника»)

5.  Тестові завдання до казок Пушкіна

1.                 Чи всі названі  герої з «Казки про царя Салтана» (знайдіть неправильну відповідь)

а) Цар Салтан,
 б) князь Гвідон,
в)  царівна Лебідь,
г) королевич Елисей

2.                 Якими словами розпочинається «Казка про царя Салтана»?
а) «Три девицы по докном
Пряли поздно вечерком…»
б) «Жил старик с освоею старухой
у самого синего моря…
в) «Царь с царицею простился,
В  путь-дорогу снарядился,
г) «У лукоморья дуб зеленый;
Златая цепь на дубе том…»

3.                 У кого перетворювався князь Гвідон?  (Знайдіть неправильну відповідь):
а) У комара,
б) в осу,
 в) муху,
г) джмеля

4.                 Хто   допомагав князю Гвідону перетворюватися?
 а)Білочка,
 б) Царівна-Лебідь,
 в) 33 богатиря,
г) цар Салтан

5.                 Які чудеса перенесла царівна Лебідь у князівство князя Гвідона? (Знайдіть неправильну відповідь):
 а)Білочку,
б) 33 богатиря
в) царівну-наречену
г) чарівне дзеркальце

6.                 Пригадайте, що бажала баба у «Казці про рибака та рибку»? (Знайдіть неправильну відповідь):
а) корито,
 б) нове житло,
 в) бути красунею,
 г) бути володаркою морською,  

7.                 Хто сповіщав про всі біди і нещастя царя Дідона?
а) чарівна дзеркало
б) царівна-лебідь,
в) Золотий півник,
г) золота рибка

8.                 З ким зла цариця-мачуха була весела і жартівлива, з ким найчастіше розмовляла?
 а)З чарівним дзеркалом,
б)Білочкою,
в) 33 богатирями
г) з нареченим Єлисеєм

9.                 Як цариця покарала молоду дівчину-царівну?
а) відібрала у неї чарівне дзеркало,
 б)Звеліла відвести до лісу,
 в) перетворила на чаклунку,
 г) відібрала у неї багатство

10.             Пригадайте, в кого просить допомоги королевич Єлисей, шукаючи свою наречену? (знайдіть неправильну відповідь):
 а) сонця,
 б)місяця
 в) вітру
г) у зірок

11.             На яку казку схожа «Казка про мертву царівну» Пушкіна?
а) «Білосніжка та 7 гномів»
 б) «Пані Метелиця»
 в) «Попелюшка»
 г) «Казка про царя Салтана»

  12.   Назвіть казку, яка закінчується такими словами:
                      «Сказка – ложь, да в ней намёк!
                       Добрым молодцам урок» 
   а) «Казка про золотого півника»
  б)»Казка про царя Салтана»
  в) «Казка про мертву царівну»
  г) «Казка про золоту рибку»
      
6. Підсумок уроку

-         Які моральні уроки ви винесли із казок Пушкіна? Що вони вас навчили?
-  не слід бути жадібним, чванливим і злим;
-  не можна чинити зло, бо за нього рано чи пізно доведеться відповідати;
-  потрібно допомагати іншим…

  1. Заключне слово вчителя.

У кожного дерева є свої плоди. У дуба, який у свій час посадив Пушкін, є теж плоди-герої, які і сьогодні живуть у пам’яті дітей, дорослих. Ми теж посадимо свої дуби (жолуді). Закінчіть речення: «Сьогодні на уроці я…»
                 (Учні отримують намальовані жолуді і письмово висловлюють свої думки)


        





Покидают нас вожди и обиватели,
Унося с собой все хлопоты пустые.
Остаются только детские писатели,
Даже после жизни молодые.

И трубит рожок из детства нашего,
И летит зелёная карета.
Сказкой наша радость разукрашена,
Сказкой наша слабость обогрета.













Немає коментарів:

Дописати коментар