вівторок, 16 лютого 2016 р.

Пятнадцятилітній капітан 

Тепло людське – це так багато
Воно із кореня добра.
Твого душевного багаття
Не згасять кривда і жура.

Своїм теплом когось зігріти –
Яке високе вміння це!
Нехай беруть у спадок діти
Краси ласкаве деревце.


Сенс людського існування – нести тепло людям, творити добро, допомагати іншим у скрутні хвилини життя. Учіться цьому. Ось основна думка цього вірша. На сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про героїв, які здатні творити добро, бути мужніми, сміливими, відданими своїй справі.
Ось тема сьогоднішнього нашого уроку. Але я так поспішала, що зробила деякі незрозумілі помилки.

Прославлення илис 502704626  характеру в  романі
 «П’ятнадцятирічний капітан»


        1
      АБВ
     2
   ГДЄ
     3
   ЖЗІ
       4
     ИЙК
      5
   ЛМН
     6
  ОПР
       7
     СТУ
      8
    ФХЦ
     9
  ЧШЩ

     0
  ЬЮЯ



Прославлення сили людського характеру в  романі
 «П’ятнадцятирічний капітан»

-         Як ви думаєте, про кого з героїв роману сьогодні буде іти мова? (Діка Сенда)
-         Чому саме про цього героя ми будемо говорити?

Основне завдання нашого уроку – дати характеристику Діку Сенду.


Людина – що цегла:
Обпалюючись, вона стає твердою.
Б.Шоу


Мета: формувати цілісне сприйняття великого за обсягом художнього твору і розвивати зв’язне мовлення 6-класників, уміння аргументувати думку, використовуючи цитати з тексту худ. твору; виховувати повагу до сили людського характеру.
Хід уроку:

1. Робота над темою уроку.
Актуалізація опорних знань.

Щоб поринути в стихію роману Жуля Верна давайте пригадаємо основні моменти твору.
Експрес – опитування

-         Пригадайте назву корабля, на якому подорожують герої? («Пілігрим»)
-         Що означає ця назва? (1. богомолець, 2. мандрівник)
-          Хто з героїв роману «П’ятнадцятирічний капітан» виявив силу характеру у критичних ситуаціях? (капітан Халл, Дік Сенд, Геркулес, місіс Уелдон)
-         В чому полягала їхня сила?
-         Хто такий Негору? (кок на «Пілігримі») Що ви можете розказати про цього героя?
-         Хто такий Гарріс? (Спільник Негору)
-         Чи можна стверджувати, що у Негору і Гарріса був слабкий характер?
-         Хто очолює «Пілігрим» на початку роману? (капітан Халл)
-         Як загинув капітан Халл? (Під час полювання на кита)
-         Хто стає на чолі шхуни після загибелі капітана Халла? (Дік Сенд)
-         Чому саме Дік Сенд стає капітаном? Хто йому надає такі повноваження? (за наказом капітана Халла, йому довіряла команда)
-         Чому шхуна «Пілігрим» збилася з курсу? (Негору підклав метал під компас)

Обговорення проблемного запитання
Герої творів Жуля Верна – благородні, сильні, мужні й великодушні люди із сильними характерами.
-         Чому роман Жуля Верна має назву «П’ятнадцятирічний капітан»?

- Чи не зарано 15-річний хлопець став капітаном?

Прикладом боротьби з життєвими випробуваннями можуть бути майже всі герої роману. А постать самого 15-річного капітана є зразком можливостей людини у прагненні досягти своєї мети.

- Коли людину починають вважати дорослою?........Мабуть, це визначається не віком, а тим, як поводиться особистість, які вчинки здійснює. На такі думки наводить образ головного героя роману – Діка Сенда.
Бесіда.
-         Що ми знаємо про його походження? (був сиротою)
-         Що означає ім’я та прізвище хлопчика? (Дік – скорочене від Річард – дали сироті на честь перехожого. Сенд ( з анг. Пісок) він одержав на згадку про місце, де його знайшли)
-         Якою була мрія Діка? (мріяв стати моряком)
-         Яку обіцянку він дав собі? (Стати людиною)
-         Що це означає? Як ви розумієте це словосполучення?

Робота з підручником. Знайдіть і зачитайте цитати з тексту, що стосуються Діка Сенда.

-         Яку роль у житті Діка відіграла родина Уелдонів, капітан Халл? (Капітан Халл помітив його, заприятелював, представив Джеймсу Уелдону. А той віддав хлопчика до Сан-Франциско)
-         Як Дік ставився до родини Уелдонів? (Хлопець був вдячний Уелдонам за доброту і відповідав безмежною відданістю. Місіс Уелдон була йому як матір, Джека любив як рідного брата)
-         Як Дік повівся після загибелі капітана Халла?  (Він узяв на себе обов’язки капітана)
-         З якими труднощами зіткнувся Дік Сенд під час командування судном?  (Які труднощі виникли в героїв роману на морському шляху?)

Робота в парах.
Запишіть у зошити труднощі, які випали на долю 15-річного капітана

ТРУДНОЩІ

Загибель екіпажу,      врятовані негри не знали морської справи,

капітан був юним і мав мало досвіду,       підступність і зрада Негору,

полон,        потрапили не на той континент,   буря і шторм

Давайте складемо уявний маршрут команди. Як так трапилося, що команда потрапила  на чужі землі?  Робота з картою
 MPj04385040000[1]


- Як Дік поводився у полоні? (достойно і рішуче, його не скорили ні страшний перехід, ні погрози Негору?)
-         Як Діку вдалося врятуватися від рабства? Хто йому допоміг? (Переодягнений у чаклуна Геркулес)


Давайте визначимо, які головні риси вдачі головного героя? (Кросворд)




в
і
Д
п
о
в
і
д
а
л
ь
н
и
й

р
І
ш
у
ч
и
й


К
м
і
т
л
и
в
и
й




С
м
і
л
и
в
и
й


ч
Е
с
н
и
й

р
о
з
у
м
Н
и
й



в
і
д
Д
а
н
и
й



- Чи лише ці риси характеру притаманні Діку Сенду?
Справедливий, уміє приймати рішення, сильний, витривалий, чуйний, мужній,вірний, відважний

-         Пригадайте ще раз, яку мету поставив перед собою Дік Сенд? (Стати людиною)
-         Чи досягає Дік поставленої перед собою мети? Які факти, описані в романі, свідчать про це?
-         Яка риса вдачі вам найбільше подобається?

-         Що б ви хотіли навчитися у Діка Сенда?
-         Чи хотіли б ви мати такого друга, як Дік Сенд? Чому?

(Почуття вдячності до людей, які його, сироту, зростили; усвідомлення браку наукових знань і прагнення до навчання; мужність, вірність роблять образ Діка Сенда надзвичайно привабливим.)


Свою заповітну мрію про справжню людину автор втілив саме у Дікові.
- Як стати справжньою людиною?
- Чи легко бути ідеальною людиною?
- Яке призначення людини на землі?

(До нас пливе корабель «Пілігрим». За допомогою нього ми визначимо, Яку людину ми можемо назвати ідеальною?

ЛЮДИНА

Здатність прийти на допомогу, винахідливість, милосердя, добропорядність,

доброзичливість, мудрість, відповідальність

Домашнє завдання. Підготувати характеристику образу Геркулеса.

Заключне слово вчителя   -   вірш

Коли тобі сумно і на серці біль
Згадай що ти Людина
Ти створена з любові й чистоти
Ти ідеал творіння
Ти ідеал краси
Така неповторна і незамінна
Тобою милуються квіти
І вітер шепоче ніжно ім`я
Для тебе колише він віти
Для тебе лиш сходить зоря

Нехай у вашому житті трапляються лише такі люди, як Дік Сенд…


Якщо не можеш бути платиною, будь золотом; якщо не можеш бути золотом, будь сріблом. Якщо не можеш бути сонцем, будь місяцем; якщо не можеш бути місяцем, будь зіркою; якщо не можеш бути великою зорею, будь малесенькою зірочкою, але на небі…

 Ships__003125_

Немає коментарів:

Дописати коментар